Jumaat, 29 Januari 2016

Review Buku. -Hamka

Selesai sudah aku menelaah buku berjudul Islam:Revolusi Ideologi Dan Keadilan Sosial karangan Buya Hamka. Salah seorang tokoh besar filosofi dan agamawan di rantau ini. Ditulis semasa revolusi di Indonesia sekitar tahun awal kemerdekaan republik itu dari cengkaman imperialis Belanda.

Melalui bacaan ini, telah membuka mata dan mendorong semangat bagi aku untuk membaca lebih banyak buku lagi. Kerana aku sudai mulai faham akan kata-kata beliau yang terkenal, "Kalau hidup sekadar hidup, babi di hutan juga hidup".

Hidup ini mimpi. Tapi bukan permainan tidur. Kerana kita hidup dalam mimpi ini. Dan mimpi mesti diterjemahkan. Dan dalam mimpi, tiada yang mustahil.

Hamka cuba memperbaiki fikiran umat tentang revolusi. Menceritakan hampir semua kelahiran ideologi dan revolusi di sepanjang garisan sejarah bumi. Serta bagaimana pandangan Al Quran mengenai nya.

Seperti tentang fahaman Marxisme yang menjadi cikal bakal keruntuhan pemerintahan Tsar di Rusia. Beliau memetik kata tokoh revolusi Indonesia, Sjarifudin Prawinegara. "Marxisme itu terdapat pada nya separuh daripada Al Quran, cuma ia tidak dapat yang separuh lagi"

Diterangkan juga cara pemerintahan negara Islam. Yang membela minoriti. Tiada yang nama nya kapitalis sedang dibebaskan semua orang untuk berniaga dan bersaing mengumpul harta. Tapi dibatasi oleh zakat dan jizyah bagi non muslim sebagai pengagihan kepada kaum yang melarat dan memerlukan.

Sekalian manusia ialah khalifah di muka bumi. Begitu lah pemimpin mesti mendengar teguran rakyat kerana kita adalah khalifah manakala pemimpin adalah sekadar wakil yang kita angkat melalui suara banyak.

"Kalau engkau miring, akan kami tegak kan dengan pedang ini"

Kata suatu kaum kepada khalifah kedua Islam, Umar Al Khatab.

Begitulah serba sedikit yang terdapat dalam buku setebal 500 muka surat ini.

Bagi aku, ini adalah buku yang bagus untuk perpaduan. Tak ada yang dikatakan menyimpang dari jalan, semua nya dianggap berjasa kepada sejarah perkembangan pemikiran serta perjuangan menolak kezaliman walau apa pun pegangan sesuatu tokoh tersebut.

Islam:Revolusi Ideologi Dan Keadilan Sosial.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan