Jumaat, 22 Januari 2016

Apa Sudah Jadi Dengan Malaysia?

Apa sudah jadi dengan Malaysia? Ekonomi semakin mendesak, padahal berhabis kekuatan yang telah dikerah kan buat kesejahteraan ekonomi, namun ia terus menerus merudum. Iya maklum lah, kemajuan teknologi maklumat di masa kini, maklumat itu mudah sekali kita dapat kan walau berapa batu pun jaraknya. Oleh sebab itu lah, sebilangan besar rakyat yang selama ini dibuai oleh saluran televisyen dan akhbar penjilat, telah dikejutkan oleh media luar negara dengan berita pendedahan berkenaan dalang kepada kejatuhan ekonomi negara selama ini. Gempar.

Sebagai muslim, aku diajar supaya tidak terus tuduh melulu, harus lah diselidik terlebih dahulu sesuatu dakwaan itu. Takut pula nanti menganiaya.

Tapi. Pemerintahan ini telah biasa dengan amalan kroni yang sangat melampau. Maka tukang selidik pun dilantik oleh orang yang kena tuduh. Sebab yang dituduh itu lah pemerintah negara ini. Maka segala kuasa yang ada, adalah di bawah tangan orang itu. Dan tukang selidik tersebut merupakan golongan penjilat dan pak turut. HaHa!

Apa nak jadi dengan Malaysia?

Maka tertunggang terbalik lah jawapan tukang selidik merangkap tukang jilat, adalah beberapa drama pemecatan tukang selidik yang datang dari golongan tak sebulu. Kemudian, di alih kan pula pandangan masyarakat oleh viral dungu dan bodoh di beberapa laman sosial. Tentang apek pukul macai, tentang macai maki apek, orang Islam pegang anjing, tentang anjing lahirkan ibu kambing. Sampai dungu bergaduh dengan si tolol tentang hal yang tak kenyang di perut. Padahal tukang tuduh sedang menghunus tangan nya ke langit dan meng'klaim' diri nya 'berdarah pahlawan'. AHaHa!

Mungkin lah, tidak lah hairan dengan pak cik songkok tinggi yang melinang kan air mata gembiranya tatkala mengamati pidato 'haram jadah' tersebut, kerana orang itu berdarah pahlawan dan tak takut mati. Pak Cik itu bangga sebagai melayu sejati. Masha Allah.

Rakyat semakin terbeban. Sebelum ini aku bercerita tentang sekeping roti, tapi ini separuh roti saja lah yang mampu.

Dia suruh kita ubah gaya hidup, tapi roti kosong tersebut beli jet peribadi mewah dengan harga beratus juta ringgit serta kos penyelenggaraan bernilai berpuluh juta. Oh iya, jet tersebut atas nama kerajaan tapi jet peribadi untuk urusan rasmi negara. Yang Di Pertuan Agong dan Perdana Menteri boleh kongsi-kongsi. Tapi dengar cerita juara menabung peringkat dunia berambut kembang bercincin jutaan ringgit itu, menggunakan jet tersebut keluar negara dengan sesuka hati dan riang gembira, kenapa tak ada siasatan?

Haaa..tak guna juga disiasat. Yang siasat pun satu jamban juga.

Apa nak jadi dengan Malaysia?

Semua dah jadi beban. Orang kata jangan merungut, kita mesti mensyukuri nikmat yang diberikan oleh kerajaan,

Lindungi lah kami ya Allah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan