Khamis, 21 Januari 2016

Huraian 1. Azam Tahun Baru.

Untuk karangan yang ini, aku ingin pula menghurai salah satu isi penting daripada karangan sebelum nya, tentang "Fasa Baru O.H.T". Atas sebab blog ini akan terus aku isi kan sehingga akhir hayat maka perlu lah hendaknya aku huraikan  sejurus mengembangkan isi daripada karangan atau catatan sebelumnya supaya padan dengan perkembangan akal dan fikiran ku. Jika nanti umur ku tak seperti yang diharap, semoga apa yang tercatit di laman ini, boleh lah dijadikan wasiat atau cukup sekadar kenangan bagi semua orang yang pernah melihat, merasa atau nanti baru tersedar akan kehadiran ku dalam hidup nya. Namun, cukup lah Allah yang mengetahui dan meredhai sekalian hamba nya.

Azam Tahun Baru.

Tentang azam tahun baru, iya lah. Tahun baru bagi orang banyak, ialah seperti buku baru, boleh jadi judul yang baru menggantikan judul yang lama, atau juga sebagai penerus pada judul yang lama cuma kesan dan impak nya mungkin dilebihkan sedikit sebanyak. Yang pasti azam tahun baru, sama ada tercapai ataupun tidak, azam baru pasti juga dipasang, judul baru tetap juga dituliskan, meski isi nya bakal berbeza.

Ada yang mahu kurus, ada yang mahu membina potongan badan yang cantik, ada yang mahu bela rambut dan janggut. Itu kalau untuk permandangan mata dan boleh jadi buat meyakinkan diri, menguatkan hati tatkala berhadapan dengan orang banyak.

Namun, di usia menjejak tahun ke 25, terlihat pula di hadapan ku akan perjalanan yang lebih sukar, juga dunia ku yang semakin sempit, banyak tanggung jawab menjadi tugas, banyak tugas menjadi pekerjaan. Maklum, aku tidak berminat untuk memilih hidup di dalam mana-mana sistem, melainkan sesuatu sistem yang tak mempersulitkan perkerjaan ku. Tapi hidup ini juga kan sistem. Segala nya atas aturan dan kehendak Allah kerana Dia lah tuhan tempat sekalian alam bergantung.

Maka itu lah suatu sistem yang perlu bagi aku sebagai manusia  tempuh kan. Segala yang terjadi dan bakal terjadi atas kehendak dan rahmat Allah. Oleh itu, tiada kuasa bagi aku supaya mengetahui akan apa yang terjadi. Yang terjadi terjadi lah, dan aku perlu menempuh nya kerana hikmah itu pasti. Melalui hikmah kita belajar menjadi lebih baik.

Oleh sebab itu, azam tahun baru yang sebenarnya telah aku pasang kan waktu Maal Hijrah kelmarin, tapi di kerana kan diri yang masih berangan punya umur panjang, malah perlu juga sedikit masa, maka dengan itu aku berazam,

"Aku nak jaga solat, sambil belajar agama"

Kenapa?

Sebab sistem yang kita tempuh ini pula  telah bercampur-campur tekanan nya. Tekanan ekonomi, tekanan emosi, tekanan fikiran, tekanan birokrasi dan pelbagai macam tekanan. Dan aku perlu suatu aturan yang menuntun bukan sekadar fizikal dan akal ku, tapi juga hati.

Dan dengan cara mendekat kan diri dengan Allah saja lah yang mampu membantu aku dalam segala macam hal. (Ini akan dihuraikan lagi). Tersesat seperti bertukar agama atau syirik, itu tetap juga seseorang itu bertuhan. Tetapi tersesat di dalam suatu daerah yang tidak kita tahu susur jalan nya, keadaannya, atau seperti mata yang ditutup dan kita di apit dua tembok dan kepala dikunci mendongak ke atas. Itu lebih merbahaya. Tak tentu mana nak di hulur langkah, semua nya jadi tak kena dan tak menjadi.

Oleh itu, aku perlu kan penunjuk jalan di mana pun aku terdampar, aku perlu kan suara yang selalu dekat supaya dapat membisikkan aku arah di kala aku buta. Aku perlu tukang papah yang siap sedia membantu aku bangkit kalau tersungkur, dan aku perlu kan cahaya yang tak mampu dikuasai malam. Dan semua itu perlu penyatuan di antara kekuatan jasmani dan kekuatan rohani. Dan Allah lah sebaik-baik tempat bergantung. Memang kita rasa tuhan terkadang mendatangkan kecewa dengan aturannya, tetapi di mana lagi tempat bergantung selain Allah?

Semoga azam ini tercapai.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan