Ahad, 5 Mei 2013

Besok Malaysia.

Aku punya sehelai jersi bolesepak kebangsaan Republik Indonesia dan tak punya sehelai pun jersi Harimau Malaya. Aku lebih gemar memuji Indonesia berbanding Malaysia yang diduduki oleh orang-orang yang keliru. Bukan salah mereka menjadi keliru tetapi pencarian ilmu yang tak terbuka, minda yang ditutup, dibataskan setelah dibutakan.

Kita tak perlu lihat jauh, negara seberang itu sudah cukup buat kita untuk mengesan kelemahan di tanah air kita ini. Politik mereka milik rakyat, mereka bersatu menjadi pemerintah, berpuluh-puluh parti politik yang ada di sana, dan hampir semua sudah merasa menjadi pemerintah, dari Soekarnoe hingga ke S.Bambang.Y, bersilih ganti menghuni Istana Presiden.

Tokoh-tokoh pejuang kemerdekaan tidak diiktiraf dengan memandang parti politik atau idealogi nya, tetapi sumbangan mereka kepada tanah air walau tokoh itu banyak mengkritik pemerintah sekalipun.

Mereka menerima reformasi, dan hari ini negara itu kembali membangun selepas keruduman ekonomi yang teruk di era Suharto. Koruptor tidak diterima lagi suaranya, meski besar manapun popularitinya, dia tidak akan diterima lagi bertanding oleh RAKYAT.

Jauh, terlalu jauh matangnya mereka itu berpolitik berbanding kita.

Aku lahir di Malaysia dan seorang penduduk berstatus warganegara Malaysia. Jangan halau aku ke luar negara kerana catatan di atas, kerana aku yang masih hingusan ini, ingin turut serta berfikir bersama tentang negara yang kompleks ini,

11-5-2013, aku bakal genap berumur 22 tahun, hari ini aku telah pun layak untuk mengundi. Terharunya aku dengan pengalaman pertama memangkah di pusat pengundian.

Setelah bertahun mempertahan pendirian, mencari kebenaran, hari ini kita mengundi dan beberapa minit lagi pusat undi akan ditutup.

Berdoa lah supaya Malaysia yang selepas ini, bertambah matang segala segi nya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan