Ahad, 5 Julai 2015

5 Ramadhan 2015

Berbicara berkenaan pergaulan. Kita pasti punya salah seorang kenalan yang agak tidak menyamankan ketika diajak bersembang mahupun apabila dia sendiri berbicara. Tidak nyaman maksudnya apabila dia sering bertentangan dengan pendapat atau fahaman yang kita rasa benar tapi bagi nya selalu pula salah sehingga hanya dia saja yang benar. Kita juga merasa dia salah dan ketika kitacuba memperbetulkan itu malah kita pula yang disalah-salah kan.

Orang seperti juga selalu nya merasa bahawa dia yang paling hebat dan kita ini kurang hebat.

Apabila bertemu dengan orang begini aku lebih gemar bersikap mengalah dan tidak akan berkongsi apa-apa cerita atau kisah kegemaran. Bukan takut tapi malas buang masa untuk perkara remeh seperti ini. Melainkan apa yang dibangkitkan itu melibat kan salah faham atau kurang kefahaman dan merungkai sebuah kebenaran. Itu pun aku lebih suka bersikap mengisi kekosongan dan kekurangan atau pelengkap. Aku akan biarkan dia bercerita tentang keyakinan dan kefahaman nya yang kadang boleh jadi sempit maka aku akan bersuara kemudiannya supaya kefahaman nya itu jadi sedikit lapang.

Sebab buruk atau cantik nya kenalan itu terletak pada kita sendiri untuk menerimanya. Kerana yang buruk itu lah selalunya mencantik kan kita dan yang cantik itu sering meletakkan kita dalam keadaan buruk. Sedang kita menjadi diri kita sendiri. Bukan jadi berbeza tapi jadi diri kita sendiri.

Fikir.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan