Sabtu, 4 Julai 2015

3.Ramadhan 2015

Setiap kali tibanya bulan penuh berkah yakni Ramadhan, selain pasar ramadhan, misteri beg plastik hitam mahupun van jenazah, perkara yang menjadi aktiviti utama malah yang paling aktif menumbuh di dalam lapangan pemikiran aku ialah ekspo atau bazar ramadhan. Tempat di mana warga membeli belah sebagai persediaan atau kelengkapan untuk berhari raya. Sebagai peniaga pasar malam aku tidak terlepas supaya turut berada di antara peniaga lain dalam merebut tapak yang disediakan pihak majlis daerah. Perebutan itu muncul atas beberapa faktor seperti tapak yang terhad bagi bilangan peniaga yang semakin meningkat, dalam bulan ini suasana di pasar malam menjadi sangat hambar dan bilangan pengunjung ekspo yang lebih ramai pada hari-hari terakhir ramadhan. Faktor yang sedikit ini adalah alasan besar aku terselit di antara peniaga lainnya.

Zaman ketidak tentuan ekonomi yang melanda kini menjadikan aku tidak dapat tidak harus merebut peluang yang tersedia seperti ini. Alhamdulillah, setelah melalui kejatuhan yang dahsyat beberapa bulan lalu, atas keredhaan ilahi aku akhirnya bangkit dan menemui jalan menuju kesuksesan ku sendiri dalam masa hanya beberapa bulan. Bermodal kan hasil jualan proton iswara dengan harga RM 3000 sebahagian nya aku gunakan untuk membuka langkah awal yang kini aku sudah berada di pendakian. Allah kabulkan doa semua orang yang ada di sampingku yakni orang yang turut tidak mahu duduk diam mengangkat aku ke pendakian dan mudah-mudahan orang ini akan turut bersama dengan ku di puncak nanti. Yang terutama, Abah.

Dipendekkan cerita, aku berjaya dalam perebutan tapak ekspo tersebut. Mungkin bagi peniaga lain nya beranggap pendapatan daripada hasil jualan mereka di bazar ramadhan adalah duit raya tapi aku pula menganggap ini adalah permulaan besar dalam sejarah hidup ku. Ini adalah coretan awal bagi sebuah kelanjutan hidup.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan