Rabu, 8 Julai 2015

6. Ramadhan 2015

Disebab kan menahan makan dan minum atau memasukkan sesuatu ke dalam mana-mana rongga badan dan kepala merupakan perkara yang membatalkan puasa maka aku adalah salah seorang muslim yang selalu berharap dengan berpuasa berat badan akan turun.

Kemudian ada yang berkata kalau berpuasa kerana ingin turun berat itu salah dan pahala puasa tidak berlaku. Kemudian mereka itu juga lah yang berkata bahawa puasa itu adalah untuk melatih diri mengawal nafsu. Justeru aku bertanya, mengawal nafsu bagaimana?

Makan dan minum juga melibatkan nafsu. Berlatih mengawal nafsu kan sama dengan mengawal nafsu makan? Berniat menurunkan berat badan dengan berpuasa itu  adalah seperti berniat supaya dengan berpuasa dalam bulan yang berkah ini maka kesihatan akan bertambah baik. Itukan niat baik kawan.

Maksud aku di sini, wahai orang cerdik pandai, ajarkan niat yang betul untuk itu kalau anda rasa kurang tepat. Jangan menakut-nakutkan orang yang cuba berniat baik untuk dirinya sendiri. Kerana anda ramai orang tak sepintar anda naik muak untuk memahami kelebihan dan faedah untuk menunaikan ibadah berpuasa seperti ini.

Yang penting, walau apa pun niat kita untuk beribadah samaada dengan rela atau sekadar mengikut-ngikut, maka terapkan dalam hati kita bahawa setiap yang ingin dikerjakan dan diusahakan, hasilnya itu adalah dengan izin Allah. Dan Allah maha bijaksana.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan