Selasa, 25 Januari 2011

Bangga Diri

Semua sedia tahu bahawa Dajjal l.a akan mengaku sebagai Allah s.a.w suatu hari nanti seperti firaun semasa Nabi Musa a.s dahulu. Sudah pastilah ia akan mempromosikan pelbagai kesenangan dunia kepada setiap insan yang bakal tumpas kepada Dajjal tersebut di akhir zaman kelak. Tujuan ia melakukan demikian sudah pastilah untuk menarik kepercayaan umat pada waktu itu supaya ia bisa menguasai dunia ini lalu melemahkan iman orang-orang Muslim.

Setiap muka surat di dalam Al Quran ,Allah s.w.t sentiasa mengingatkan hambaNya supaya mengingati Allah s.w.t kerana Dia lah yang telah memberikan rezki,berkat,rahmat dan pelbagai lagi keterangan yang membesarkan kemuliaan Allah...Oleh sebab itu ,hambaNya tidak sesekali boleh membangga diri seperti Allah kerana jika istilah membesarkan diri itu digunakan pada manusia ia bertukar menjadi makna yang amat buruk kerana Allah saja yang boleh membesar2kan diri dan manusia tidak boleh membesar2kan diri.

Kini ramai dajjal mengaku tuhan telah lahir tanpa kita sedari sebenarnya. Terutamanya kepada mereka yang inginkan kuasa  sering menghebahkan kebaikan duniawi yang dilakukannya kepada orang ramai. Ada juga hari ini yang mengaku bahawa beliau lah yang memberikan kesenangan ,kebahagiaan,kesejahteraan dan sebagainya kepada pendengar sedangkan segalanya itu adalah pemberian daripada Tuhan. Pendengar yang lemah dengan ujian dunia akan tumpas menyokong mereka yang gila kuasa sedangkan itulah golongan yang mempunyai sifat dajjal ''lakhnattullah''. Itu bukti ramai yang masih lemah .

Jadi kita ni janganlah pernah sekalipun untuk membesar2kan diri walaupun apa yang dilakukan itu sebesar gunung baik nya..bersabarlah supaya Allah akan mengurniakan rezki yang berlipat kali ganda.

Kesimpulannya ,tidak kira apa taraf sekalipun manusia itu,,bersyukurlah dengan apa yang ada pada kita ini dan usah bermimpi untuk'' memetik bintang di langit'' sedangkan kita tidak mampu ''mengira butiran pasir di pantai.''  .''Berbuatlah baik sehingga tangan kiri tidak mengetahui perbuatan tangan kanan''

Tiada ulasan:

Catat Ulasan