Rabu, 23 November 2011

Se-bahasa




Banyak pula aku tengok blog-blog ala-ala aktivis yang post berkenaan game bolasepak antara Malaysia dan Indonesia. Terutama sekali berkenaan kutuk-mengutuk antara penyokong dua negara se-bahasa ini. Aku katakan se-bahasa kerana orang-orang kita faham apa yang dileterkan mereka iaitu indonesian dan mereka faham apa yang dimaki-maki oleh kita malaysian.

Yeah !!
Se-bahasa !!

Masalah nya bagi aku di sini -

-malaysian kutuk indonesian = aku bengang.
-indonesian kutuk malaysian = aku bengang.

konklusi nya = konflik.

Tapi mulanya aku malas nak post pasal benda tahi ni sebab aku sendiri konflik. HAHA !

Okaylah.

Aku enjoi dengan game hari itu,  perlawanan yang sengit + menarik. Tuan rumah hebat menyerang manakala timnas kita kental bertahan dan lebih taktikal. Walaupun tuan rumah bersama ratusan ribu gelora bung karno mendahului seawal minit ke-5 hasil tandukan Gunawan Dwi Cahyo tapi final kembali seimbang di minit 35, diimbangi oleh Asrarudin Putra Omar.  Tiada gol selepas itu hinggalah di bawa ke penentuan penalti.

Timnas kita menang penentuan penalti tersebut 4-3 sekaligus mempertahan emas 2 tahun lalu.

2 tahun berturut-turut kita 2 negara se-bahasa,serumpun,se-bangsa dan se-saudara menguasai 2 final terpenting di Asia Tenggara. Tumpuannya sehingga jauh ke Eropah. Se-dunia lihat 2 negara se-bangsa menguasai final di rantau kita ini. Bagi aku, tak kira lah siapa menang, tetap kita juga yang menang, maksudnya bangsa kita juga.

Tak apa lah. Ini hanya pendapat aku yang lebih suka untuk bersorak-sorak. Kedua-dua tim sudah berusaha bersungguh-sungguh untuk menang cuma niat yang menetukan kemenangan. Contohnya-

apabila penyokong timnas Indonesian yang menonton penuh rasa kebencian dan dendam bersama sumpah seranah lalu perbuatan tersebut mengelilingi perlawanan bersama warna merah. Oleh itu, player mereka lebih teringin untuk menghancurkan pemain malaysian daripada menjaringkan gol kemenangan. Tak hairan lah apabla Titus Bonai yang mendapat julukan 'Messi Asia Tenggara' tidak dapat menembusi gawang Khairul Fahmi seorang 'focus point'.

pemain timnas pula dengan penuh kesabaran menghadapi gelora bungkarno. Ingat, Allah suka orang yang sabar. Do'a orang yang sabar teraniaya ni diterima Allah sebab itu lah orang teraniaya selalu menang.

Masalah sebenarnya di sini yang ingin aku beritahu ialah tentang 'orang sabar selalu untung'. Oleh itu, malaysian tak perlu nak mencaci kepada cacian mereka tapi sabar dan berikan semangat kepada timnas kita yang slumber melalui ratusan ribu cacian betul-betul di sekeliling mereka sedang kita hanya tahu perbuatan mereka daripada saluran media kita yang juga tidak kurang rasis nya. Senang cerita, tak perlu nak gelabah.

Separuh akhir Piala Tiger (aff suzuki kini) 2004. Timnas menang 2-1 ke atas Indonesian di hadapan pelontar-pelontar botol di gelora bungkarno. Menjelang 2nd leg di bukit jalil, penyokong kita ingin membalas perbuatan penyokong garuda. Penuh stadium pada malam itu bersama jalur gemilang dan sorakan provokasi sehingga bergegar stadium apabila Khalid Jamlus menjaringkan gol seawal minit ke-5+. Tapi bagaimana kita boleh tewas 1-4 pada hari itu lalu menyingkir kan malaysian dengan malu yang teramat di hadapan ribuan penyokong sendiri? Jawapannya adalah kerana kita sendiri yang hadir bersama dendam.

Tak salah untuk provakasi penyokong lawan, tapi tak perlu keterlaluan sehingga menimbulkan ketegangan. Mengejek pasukan lawan tidak memberi apa-apa bantuan kepada pemain sebenarnya malah merugikan mereka. Contoh bila terjadi rusuhan, kita sebenarnya telah menyusahkan pemain dan pengurus semuanya malah menyusahkan orang lain juga. Jadi, hentikan provokasi sesama kita lalu berdamailah. Sebab benda ni dah ketinggalan zaman dah. World Cup 2010 kelmarin pun dah ada istlah 'say no to racism'. Afrikan duduk bersama-sama penyokong lawan di tempat duduk stadium masa itu. Tak ada isu-isu provokasi pun?
Afrikan tu !!

Tak kira malaysian atau indonesian, sebenarnya kita telah diracun dengan konflik ekonomi, kawasan dan ideologi oleh orang-orang politik kita maka tiada kena mengena langsung dengan rakyatnya atau bangsanya. Hanya masalah individu tidak boleh dinisbah kan dengan bangsanya. Faham kan? Penat taip ni.

malaysian dan indonesian.
Kita bukan berjiran .
Tapi saudara.

1 ulasan: