Sabtu, 1 Januari 2011

modenisaSial

Aku masih ingat di waktu kecil dahulu , di tanah ini terdapat deretan gerai yang dibina hanya dari papan dan kayu-kayu menambahkan cerita pada  diari hidup setiap orang, setiap masa gerai-gerai itu membangun dengan pendapatan mereka yang ditentukan oleh rezki dan rahmat kurniaan tuhan, isi keperluan asas manusia dilengkapkan daripada gerai-gerai itu.. keharmonian boleh didapati di situ apabila saingan2 sihat yang setara tarafnya itu mengukir senyuman2 manis yang masih aku rindui. Mereka berjuang dalam hidup mereka bagi mengisi perut anak2 mereka yang diletakkan pelbagai harapan di masa hadapan... Ada juga warga-warga emas yang mengisi masa akhir mereka di situ dan terdapat pula keluarga yang kurang bernasib baik mencuba nasib mereka di dalam kawasan deretan gerai itu..mereka juga amat mesra sehingga tidak ada beda antara penjual dan pelanggan sehingga ada yang menjadi keluarga..di tanah inilah semua itu berlaku ,aku pasti inilah tempatnya...
kemudian aku melutut lemah ke tanah ,kuperhati semak-samun yang yang megah memanjat dinding2 kayu yang menunggu tumbang...apakah yang terjadi pada mereka? dimanakah mereka? bagaimanakah hidup mereka kini? apa terjadi pada anak-anak mereka? 

sambil geram dan pedih hati ini bila aku melihat sebuah pasaraya yang dibina atas nama modenisasi bodoh di bina di seberang jalan itu..

(kapitalis)

2 ulasan: