Jumaat, 16 September 2011

Tangan Ku Yang Di-Ratah

Pernah dulu, seorang gadis mengatakan sesuatu pada temannya nya yang ditujukan untuk aku, tapi kata-kata itu disampaikan oleh seseorang ke telinga aku yang sebulan sekali baru dikorek ni. Ia berbunyi, ''kalau lelaki tu tak ada rm50,000 dalam bank ,jangan harap nak dapatkan aku''.
   Okay fine, ini bukan nak cerita pasal negatif ke apa, tapi jujur aku kata kan dalam akaun simpanan aku ada beratus-ratus ribu ringgit ,hampir setengah juta ringgit. Ia merupakan wang pampasan insuran kemalangan yang pernah aku ceritakan sebelum ni. Semuanya aku simpan dan labur ke dalam akaun simpanan tetap,ASB,Gold Deposit dan Tabung Haji. Memang banyak duit aku dibandingkan dengan usia muda begini, agak nya aku keliling dunia belum tentu habis duit tu. Itu semua anugerah Tuhan yang Maha Kaya.
  Sebelum dapat duit tu aku sudah pun berjanji pada diri yang aku tidak akan menggunakan nya melainkan sedikit yang aku peruntukkan sebagai perbelanjaan rawatan tangan kanan yang masih kaku ni. Kerana aku memikirkan keadaan diri dan hidup semasa 20 tahun akan datang atau apabila tua nanti. Memang lah kita tak tahu apa nak jadi esok, tempoh hayat memang merupakan urusan Allah swt, tapi aku memikirkan jika wang tersebut habis ketika ini untuk perkara sia-sia atau berfaedah sekalipun, lantas tua nanti aku bagaimana?
Fikir-kan lah sebagai manusia yang masih manusia, bukan manusia yang tak tahu guna akal seperti binatang. 'Sorry to say', perkara ini sangat mengecewakan aku.
  Wang tersebut memang ujian bagi aku dan di 'stapler' sekali bersama dugaan sehingga ibu dan abah aku kini sudah pun berpisah akibat persilisihan faham mengenai apa yang aku fikirkan di atas. Sebenarnya, Abah  yang memikirkan perkara tersebut, orang semua nasihat aku ''jangan boros,jimat'' , bagi aku nasihat macam tu dah 'klise' dan aku benci dengan perkataan yang aku sedia faham tapi diulang-ulang macam aku ni eksiden telinga tercabut dah. Itu lah Abah,  begitulah dia menasihati tapi berbentuk cadangan berserta alasan yang menakutkan aku daripada ber-boros, dia mampu berfikir sejauh itu.
  Kini, aku sudah pun melupakan dan tidak menghiraukan wang di dalam akaun-akaun tersebut kerana aku tak mahu lagi memikirkannya. Tapi ramai orang datang dengan segan atau buat-buat segan nak pinjam duit, ada yang aku bagi akhirnya sedangkan itu ternyata wang hasil tangan yang putus. Sedang kan mereka nampak yang aku tak punya apa-apa, wang tersebut masih pokok dan belum berbuah,jika pokok itu diratah-ratah maka sedikit lah buahnya. Dia semua kata aku kedukut? Lupa diri? Tapi tu tangan aku yang kau ratah tu.
  Aku bukan marah atau tak redha, mana yang pinjam tu, aku memang ikhlas tolong dan ada hikmah nya ,sangat besar hikmah nya. Cukuplah setakat ni, aku nak lupakan wang tu semua dan biarkan sampai aku yang betul-betul susah baru lah aku gunakan tangan yang dah di'kuis' dagingnya itu untuk menolong orang. Sudahlah, aku tiada punya apa-apa pun.Tak nampak? Pergi pekan masih lagi pakai 'treksuit', kereta masih 'nissan sunny', rumah pun tak ada, abah aku masih niaga di 'pasar malam' .

So..mata guna untuk apa?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan