Jumaat, 30 September 2011

Hati Mau Kuat!!

''Mesti berani tau! Hati mau kuat!''

 Masih ingat tak dialog perompak samseng berbangsa India kepada seorang temannya yang baru pertama kali menyertai rompakan di dalam filem Kongsi arahan Farid Kamil yang dibintangi pelakon popular Shaheizi Sam? Filem itu mengaut keuntungan berjuta ringgit kerana jutaan rakyat Malaysia telah menontonnya di pawagam, itu baru pawagam belum yang cetak rompak lagi. Popular filem ni ,mesti semua tahu kan?

Adegan tersebut juga pasti diingati kerana sejurus selepas dialog tersebut diucapkan, perompak yang tak putus-putus memberi semangat seakan-akan dia seorang yang kuat semangat tiba-tiba menjerit kerana terlihat sebuah lori besar seakan-akan bertentangan dengan kereta yang dipandu oleh nya,dia merasakan bahawa lori itu bergerak dan akan melanggar kenderaannya tetapi sebenarnya lori tersebut sedang ditarik oleh 'lori tarik' melalui belakang badan lori itu dan kepala lori menghala kebelakang. Oleh itu, dia menyangka lori rosak yang ditarik oleh lori tarik sedang menuju ke arah kereta yang dipandunya.

Menurut dialog di atas, kata-kata ''mesti berani..'' mendahului ''..hati mau kuat'', mengapakah ''hati mau kuat '' tidak mendahului ''mesti berani'' ?
                                                ........................................................

Maka aku menaip lagi tentang hati yang merupakan raja untuk seluruh anggota tubuh. Hati selalu dikaitkan dengan niat atau nawaitu ,jika sesuatu perkara itu dilakukan pasti dimulai dengan niat samaada sedar atau tidak. Niat sememangnya penting sebagai tapak permulaan bagi memulakan sesuatu dan tentu sekali tanpa niat kerja-kerja yang dilakukan seakan-akan kosong atau tidak bermakna. Niat juga merupakan matlamat, tujuan,penyebab dan juga sesuatu yang tersirat tapi kadang kala tersurat. Seperti bila kita menegur seseorang kerana kesalahannya, niat tersirat ialah untuk mengajar atau memberi amaran supaya orang itu tidak mengulangi kesalahan itu lagi manakala yang tersuratnya ialah tahap atau cara kita menegur nya.

Begitu juga keadaannya akan niat seorang bapa tua yang masih membanting tulang untuk anak isterinya lalu bagaimana bapa itu bisa sekuat itu untuk meneruskan niatnya?

Sebenarnya kekuatan terletak pada hati yang memegang kuat niat itu walau otot-otot tubuh sudah lemah untuk bergerak tapi kerana hati masih kuat memegang niat maka bapa tua itu pasti sanggup bergadai nyawa demi anak isteri yang menjadi tanggungannya.

Oleh itu, kita boleh menembusi apa sahaja selagi hati ini kuat ,
asalkan Allah masih lagi menunjuki .
Jadi berdoa lah untuk selalu dikuatkan hati kita,
supaya niat tetap tergenggam,
supaya janji tetap terkotakan,
Bergantung saja lah pada Nya
bila hati lebih kuat dari tumit,
dan biar kan ia kuat melebihi lidah,
maka berdoa lah,
agar selalu ditunjuki hati kita...

Supaya kita berani , hati kuat!

2 ulasan: