Jumaat, 3 Februari 2012

Nasihat ada cara.

Aku selalu memerhati sesuatu kejadian menjelekkan di atas meja makan yang dikelilingi oleh orang-orang berlagak sukses dan berjaya, cuba menegur dan menasihati seorang individu yang turut serta dalam perkelilingan meja makan di sebuah restoran. Cuba menegur atau menasihat ialah sesuatu yang mulia dan hebat tapi sesetengah cara oleh mereka ini begitu menjijikkan. Dalam kejadian ini aku bukannya orang tengah, tidak pula berpihak kepada sesiapa tetapi mengambil tahu akan hal ini.

Hal apakah yang cuba ditegur itu bukan persoalan tetapi orang-orang yang kuat rasa sayang ini sebenarnya sedang membenam jiwa orang yang cuba ditegur ini bukan mendorong atau menarik beliau kepada keadaan yang lebih baik. Apa yang diterima oleh si ditegur ini memanglah akan menjadi negatif. Memanglah yang kena tegur perlu menerima secara positif tetapi yang menegur telah menegur dengan niat yang bergaul dengan gelombang negatif.

Kenapa ada gelombang negatif ?
Kerana pandangan penegur kepada yang ditegur ialah dalam keadaan emosi benci, geram atau memboikot. Maksudnya dalam menasihat atau menegur kita mestilah merendahkan diri, jangan menganggap kita benar walau sedikit, jaga perkataan, nada suara atau lebih penting kawal nafsu.

Imam Syafie berkata ''jika rakan mu menasihati kamu secara sembunyi iaitu berdua maka itulah nasihat yang sebenarnya, jika rakan mu menasihati kamu di khalayak ramai, maka dia sedang menghina mu''

Jelaskan? Atas meja makan sekeliling 10 orang termasuk beliau yang berhak sakit hati. Aku pun pernah kena dan aku sangat bengang, tapi lebih bijaksana manusia itu bila kita bersabar. Dan aku senyum tanda aku menerimanya merangkap melawan ego si dungu. Aku pernah menasihat beberapa orang sahabat ku secara sembunyi kerana ingin menjaga maruah dan rahsia nya dan dengan izin Allah mereka lebih tenang dan berkeyakinan sekarang ini.

Beberapa hari kemudian, orang-orang ini mengeluh atas kejadian itu kerana mereka menganggap si pesakit itu tak mendengar nasihat mereka. Humm. Tak konfiden dengan lidah sendiri lah tu. Itu lah, selami diri pesakit tu dulu, ambil tahu akan kelemahan dan masalah si pesakit bagi mengelakkan istilah ''pesakit'' yang aku memandai-mandai berikan ini ditukar kepada ''tertuduh'', memahami jiwa dan emosi pesakit supaya tiada kejadian ''putus kawan'' dan si perawat perlu berfikir sebelum bercakap supaya si pesakit tak berdendam.

Terakhir sekali, kadangkala kita suka nasihat orang tapi kita tak boleh menerima nasihat, kita suka komplen masalah orang tapi kita jadi diktator,

na'udzu billah.

Jangan jadi golongan yang hanya tahu menasihati sedangkan mereka tidak sedia untuk dinasihati.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan